KIL: Bruk av WisWeb 1
Her ligger litt informasjon om hvordan en bruker WisWeb for å administrere sidene for KIL.
Innhold
- Generelt om WisWeb
- Nyheter
- Kalender
- Dokument
- Bilde
- Fil
- Kontakt og grupper
- Sponsor
- Område/avdeling
- Brukere
1. Generelt om WisWeb
Pålogging
- Krever at du bruker Internet Explorer
- Gå til wisweb.no/intra
- Domene: kil
- Brukernavn/passord som du har fått
Endre eget passord
- Klikk "Min profil" nesten sist på knapperaden
- Klikk Passord
- Skriv gammelt og så det nye to ganger
- Klikk Endre passord
Menyen
- Velg ønsket modul i menyen til venstre
Velgeren
- Velgeren lister opp innhold i valgt modul
- Du kan bytte område helt øverst (Klikk lupe og dobbelklikk område)
- Du har ofte flere felt som gjør at du kan styre hva som listes opp
- Klikk på en post i velgeren for å vise skjema
- Du kan endre bredden på velgeren ved å dra i i skille mellom velger og skjema
Skjema
- Når du først går inn på et skjema, får du normalt skjema for å vise data
- Klikk "Rediger" omtrent midt på knapperaden for å få redigeringsskjema
- Du har redigeringsskjema helt til du slår av redigering
- Gjør endringer og klikk Lagre (diskett) på knapperaden
- Du kan lage ny post ved å klikke Ny (grønn pluss) på knapperaden
- Det hender utvalget i velgeren endres for at du skal få opp den nye posten
- Når du står i redigering, kan du klikke Slette (rødt kryss) for å slette posten
- Helt oppe til høyre på redigeringsskjema setter du status. F.eks. Publisering for at dataene skal være tilgjengelig på Internettsidene.
Tekstbehandler
- Ofte har du felt med egen knapperad for teksbehandling
- Ikke gjør så mye med fonter og farger
- Bruk heller Overskrift 2, Overskrift 3 i feltet Format (nederst til venstre i knapperadene)
- Bruk punktliste og nummerliste (hvis det ikke fungerer, marker alle punktene etterpå og slå av og på punkg/nummer)
- Sett inn lenke ved å markere tekst og klikk lenkeknappen. Angi adresse.
- Hvis du skal lime inn tekst fra Word, fjern formatering ved å velge "Lim inn ren tekst".
Arbeidsmåte
- Ha et vindu/fane med WisWeb (Internet Exlporer)
- Og et annet vindu/fane med nettsidene: kil.wisweb.no
- Men de vil flyttes til kil.as når de er klare til lansering
Gamle sider vil trolig legges på gammel.kil.as
- Ved endring: Gjør endring i WisWeb, bytt til nettsidene og frisk opp med F5 og se at det ble riktig.
2. Nyhet
Generelt
- Alt som har interesse for folk legges i nyheter
- Nyheter vises på felles startside og avdelingens startside. SIste først.
- De seks siste nyhetene står der, og gamle forsvinner etterhvert
- Det er mulig å vise alle nyheter i nyhetsarkivet
Felt som brukes
- Tittel (kortest mulig)
- Ingress: 1-2 to setninger
- Bilde: Må ha bilde. Størrelse 850x360
- Område: Avdeling
- Dato: Styrer når nyhet kommer på nettsiden
- Aktiv til: Kan evt. brukes for å fjerne det fra nyhetslista etter den datoen
- Sjølve nyheten skrives på fanen "Nyhet"
- Sett status til "Publiser"
3. Kalender
Generelt
-
Alt som skjer på en bestemt tid bør ligge i kalenderen, slik som treninger, arrangement, møter o.l.
-
Aktiviteter som er publisert i kalenderen listes opp på nettsidene på den aktuelle avdelingen og på fellesområdet
-
Aktiviteter som er forbi forsvinner automatisk fra felles starside og avdelingens startside
-
I Kalenderen på netsidene er det mulig å vise alle aktiviteter
-
For styremøter o.l. som ikke skal på nettsidene, setter du status til "Godkjent"
Felt
- Tittel (Kortest mulig)
- Dato/tid (evt. fra til)
- Område: Avdeling
- Type (Trening blir ikke med på felles startside)
- Bør ha bilde (skal ha størrelse 850x360)
- Sted
- Priser
- Nyhet ingress (en setning eller to om arrangementet)
- Mer informasjon på fanen "Detaljer"
- Sett status til "Publiser"
Vedlegg
- På fanen "Vedlegg" er det mulig å legge inn filer fra filarkivet
- Disse filene vil vises som lenker i aktiviteten på nettsidene
4. Dokument
Generelt
- Dette er faste tekster som velges fra menyene på toppen
- Kan legges i et hierarki (flere nivåer)
- Øverste nivå er bare for å vise undermenyen
- Bør ikke ha mer enn 3-4 dokumenter på toppnivå
- Kan lenke til dokumenter som ikke ligger på menyen
Felt
- Tittel
- På meny: Sett hake hvis det skal være et menyvalg i toppen
- Ingress: 1-3 setninger
- Bilde: Helst bruk bilde. Skal være 850x350
- Område: Avdeling
- Selve teksten legges på fanen "Dokument"
- Sett status til "Publiser"
Menystyring
- Dokumenter er normalt sortert alfabetisk i velgeren
- I velgeren kan du klikke "Meny" for å vise dokumenter som utgjør menyen (må stå på aktie eller publisert)
- Dokumentene sorteres slik de ligger i menyen
- Klikk dokument som skal flyttes og bruk pilene
- Opp og ned for rekkefølge
- Inn og ut for å styre nivået (under/overdokument)
- Klikk den lille lagreknappen bak pilene for å lagre endringer i rekkefølgen
5. Bilde
Skalere og beskjære bilder
For nyheter, kalender og dokument ønsker vi bilder med samme størrelse (850x360). Slik gjør du:
-
-
Pek på Edit oppe i midten og klikk Computer
-
Velg bildet fra disken og det kommer opp
-
Klikk Crop, skriv inn størrelse (f.eks. 850x360)
-
Sett hake på Scale photo
-
Marker det område du vil ha (flytt/endre størrelse) og klikk "Apply"
-
Klikk Save, angi Filename (lurt å ta med størrelsen) og klikk "Save to my computer"
- Det bildet skal du knytte til nyheten, kalenderaktiviteten eller dokumentet.
Legge inn bilde på nyhet/kalender/dokument
- Når en står på posten, klikk lupe bak bilde-feltet
- Velg et eksisterende bilde (kan evt. bytte område)
- Eller klikk "Nytt bilde"
- Velg fra disken, skriv inn tittel
Laste opp bilde til bildearkivet
...
Laste opp flere bilder
...
6. Fil
...
7. Kontakt og grupper
...
8. Sponsor (modul Lenke)
Generelt
- Avdelinger som har sponsorer legger disse inn her
- Det er satt opp to typer: Hovedsponsor og undersponsor
- Sponsorer vises med logoer nederst på avdelingens startside
- Klikk logo for å gå til sponosrs nettside
- Klikk "Mer om sponsorer" for å liste dem opp på egen side
- Hver avdeling legger inn sine sponsorer, men bør bruke samme bilde/logo i bildearkivet
Felt
- Tittel: Navn på bedrift
- Beskrivelse: Kort info om sponsor og kanskje hvorfor de vil være sponsor for dere
- URL: Adresse til nettsiden de ønsker å lenke til
- Bilde: Må ha logobilde for sponsor. Størrelse 600x400.
Søk om det allerede finnes bilde for aktuell bedrift før det lages nytt.
- Område: Hvilken avdeling
- Tema: Hovedsponsor eller Undersponsor
9. Område/avdeling
Generelt
- En oppføring pr. avdeling pluss en for felles
- Brukes for å endre, skjule, legge til avdelinger
- Normalt sjelden i bruk
- Ligger under Oppsett nederst i menyen
Felt
- Navn: Navn på avdelingen
- Kortnavn: Nav som brukes når det er lite plass
- Liste sortering: Styrer rekkefølge på avdelingene i menyen og på felles startside
- Startmal: Normalt "Startside Avdeling", men kan være andre maler
- Bilde: Det store bildet i toppen på avdelingens startside. Skal være 1170x300
- Dokbilde: Ikonet for avdelingen. Skal være 70x70
- Copyright: Et slags slagord som vises rett under bildet på avdelingens startside
- Beskrivelse: Tekst som vises under slagordet i toppen av nettsiden
10. Brukere
Generelt
- Alle som skal kunne logge inn, må ligge i brukermodulen
Felt
- Navn: Fullt navn
- Brukernavn: Dette må være unikt
- Passord: Skriv inn et passord som brukeren bruker ved førstegangs pålogging. Deretter kan bruker selv endre
- Meny: Velg mellom "Avdelingsansvar" og "Admin"
- Tilgang: Velg mellom "Avdelingsansvar" og "Alle avdelinger"
- Intra stil: Anbefaler "Himmelblå"
- Startside: Velg "Standard"
- Hj.område: Legg inn brukerens standardområde
- Kontakt: Her kan en knytte brukeren til riktig kontakt i kontaktregisteret.